سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جلال و هیبت فاطمه علیها السلام
نویسنده : حسن
شنبه 91/10/30
نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

جلال و هیبت فاطمه علیها السلام، حتی علی علیه السلام را نیز تحت تأثیر قرار می دهد تا جائی که مانع عروسی آن حضرت با وی می شود.

حضرت علی علیه السلام می فرماید:

در شب عروسی با فاطمه علیها السلام من در روی فاطمه علیها السلام نگریستم، مرا هیبتی بگرفت. ساعتی در گوشه خانه نشستم.

اسماء می گوید: علی علیه السلام گفت:

ای دختر رسول خدا! مرا وردی است که اگر اجازه دهی، آن ورد بگذارم.

فاطمه علیها السلام گفت: صواب باشد. خود نیز برخاست و در پی علی علیه السلام ایستاد و نماز می خواند تا صبح شد.

چون روز شد، رسول خدا صل الله علیه و آله بیامد و آرام در زد و گفت:

السلام علیکم، ء أدخلُ رحمکم الله؟

«درود خدا بر شما باد. خدایتان رحمت کند، آیا وارد شوم؟ »

اسماء می گوید: رفتم و در بگشادم. رسول خدا صل الله علیه و آله وارد شد. مقداری با ایشان سخن گفت. آنگاه ایشان را دعا کرد و بیرون آمد و گمان می برد که ایشان در شب، همچنان با یکدیگر خفته بودند.

جبرئیل آمد و رسول خدا صل الله علیه و آله را از کار ایشان خبر داد و این آیه آورد:

تَتَجافی جُنوبهم عن المَضاجع. (سوره سجده/16)

«پهلوهایشان از بسترها در دل شب دور می شود.»

سلسله مباحث فاطمه شناسی، ج 1 ، ص 46 - 44



:: برچسب‌ها: شناخت حضرت فاطمه
آیه تطهیر و گفتار زنان پیامبر اکرم
نویسنده : حسن
سه شنبه 91/10/26
نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه تطهیر و گفتار زنان پیامبر اکرم صل الله علیه و آله:
اینک بررسى اینکه آیا از همسران پیغمبر(ص ) در مورد آیه تطهیر ادعائى کرده است یا نه ؟ در این مورد شیعیان روایاتى از زنان پیغمبر(ص )، از جمله ((ام سلمه )) نقل کرده اند که آن احادیث را حضرت عامه نیز صحیح و معتبر شمرده اند.
یکى از آن روایات که مورد قبول فریقین (شیعه و سنى ) مى باشد، این است که جناب ((ام سلمه )) مى فرماید: من از پیغمبر(ص ) پرسیدم که این آیه تطهیر درشان کیست ؟ حضرت فرمود: درباره من ، على ، فاطمه ، حسنین است و تهم مشمول این آیه نیستى . مشمول این آیه نیستم ، ما همسران نبى ، مورد خطاب این قضیه نیستیم ، و کاملا واضح است که اگر آیه شریفه تطهیر درباره زنان پیغمیر(ص ) بود، جناب ((عایشه ))آنرا بر پیشانى جمل مى نوشد و غوغائى بر پا مى کرد، در صورتیکه هیچیک از همسران رسول اکرم (ص ) هرگز چنین ادعائى نکرده اند که این آیه درشان آنان بوده است .
آیه تطهیر و گفتار ائمه اطهار(ع ) و حضرت زهراء(ع )
امیرالمؤ منین (ع )، حضرت صدیقه سلام الله علیها، حسن بن على (ع )، حسین بن على (ع )، حضرت سجاد، حضرت باقر، و حضرت صادق علیهم السلام همگى در هنگام منقبت شمارى به این آیه استناد و احتجاج کرده و برهان سخن خویش قرار داده اند.
امیرالمؤ منین (ع ) در ((یوم الدار)) براى اثبات گفتار خود به این آیه احتجاج و استنشاد نموده است که آیا آیه تطهیر در مورد ما نیست ؟ و تمامى صحابه و تابعین ، ضمن قبول اظهارات آن حضرت عرض کرده اند: بلى ، این آیه درشان شماست ، و این مطلب از مسلمات است .
آیه تطهیر و گفتار صحابه
همانطوریکه در قسمت اول این بخش اشاره شد، تمام صحابه و تابعین در این مطلب هم راى و هم سخن هستند که آیه تطهیر درشان پنج تن است و از آنان کسى که مخالف این عقیده است ، فقط و فقط ((عکرمه )) است که داستان ((سیاق )) از او نقل شده است .
آیه تطهیر و رجال تفسیر و حدیث
علماء و رجال تفسیر و حدیث پس از بررسى روایات مذکور، همگى ، متفق القول و هم عقیده اند که سند ((عکرمه )) اعتبار ندارد، و این استدلال ((سیاق )) و برهان صحیحى نیست .
به ملاحظه این که ضمائر آیه شریفه تطهیر همه مذکر است و ضمائر دو آیه قبل و بعد آن مؤ نث مى باشد. بنابراین سیاق آیه تطهیر که در وسط آن دو آیه است عوض شده ، و تغییر کرده است در نتیجه نمى شود که مربوط به همسران پیغمبر(ص ) بوده باشد، و اگر جز آیه تطهیر منقبت دیگرى درشان زهراى اطهر (ع ) نبود، همین یک آیه برهانى است کافى و نشانگر اینکه حضرت صدیقه سلام الله علیها معصومه است ، و عصمت از جمله شئون و مناصب ولایت است ، و ما، غیر ولى که معصوم باشد سراغ نداریم . از ابتداى خلقت ، آدم تا آخر، هر کسى که معصوم است ولى است ، یا پیغمبر است ، یا امام است ، و یا صدیق است که حضرت صدیقه سلام الله علیها نیز یکى از آنان است .

فاطمة الزهرا (تألیف علامه امینی)



:: برچسب‌ها: شناخت حضرت فاطمه
آیه تطهیر برای چه کسانی ست
نویسنده : حسن
سه شنبه 91/10/19
نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

فاطمه سلام الله علیها از دیده گاه قرآن
آیه اول :
((انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیا و یطهرکم تطهیرا))
((خدا چنین مى خواهد که رحبس (هر آلایش ) را از شما خاندان نبوت ببرد و شما را پاک و منزه گرداند))
برخى را عقیده بر این است که چون این آیه شریفه بین دو آیه واقع شده که آن آیات درباره زوجات پیغمبر(ص ) نازل گردیده است ، بنابراین به همان نسق ، این آیه هم باید درشان زوجات آن حضرت باشد، و ما لازم مى دانیم که از پنج طریق به این آیه نظر کنیم :
1 - اول بررسى اینکه بعد از نزول این آیه ، از رسول اکرم صلى الله علیه و آله درباره آن نصى (کلام صریحى ) هست که آیه تطهیر درشان چه کسى نازل شده است ؟
2 - دوم اینکه در این موضوع ، از خود زنهاى پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله کلام معتبر و صریحى وجود دارد که دلالت کند این آیه درباره کیست ؟، آیا یکى از آنان ادعا کرده است که آیه تطیر درشان ما زنان پیامبر نازل شده است ؟ و یا اینکه عکس این مطلب را اظهار نموده است ؟
3 - سوم اینکه آیا على سلام الله علیه و یا اولاد امیرالمؤ منین (ع ) با این آیه احتجاج و مشاهده کرده اند؟ آیا ادعا کرده اند که این آیه درشان ما اهل بیت است و در غیر ما نیست ؟ و آیا در مقام احتجاج از صحابه چه شنیده اند؟
4 - چهارم اینکه آیا از خود صحابه کلام معتبر و صریحى در این باره موجود است که آیه تطهیر درباره چه کسى نازل شده است ؟
5 - پنجم اینکه رجال تفسیر و حدیث در این مورد چه مى گویند؟ ایا با نظر آن کسانیکه مى گویند آیه تطهیر (مانند دو آیه قبل و بعد آن ) مربوط به زوجات پیغمبر است همراى و موافق هستند؟ یا اینکه مى گویند نه خیر، چون درباره شان نزول این آیه ، نص (کلام معتبر و صریحى ) وجود دارد، لذا باید تابع آن نص شد.
بنابراین آنچه درباره تطهیرشان مى شود از این پنج طریق که گفته شد، بیرون نیست .
آیه تطهیر گفتار پیامبر(ص )
اما آنچه نفس قضیه است : درشان نزول این آیه روایات متواترى در دست است که حاکى است آیه تطهیر در خانه ام سلمه نازل شده است و در آن هنگام رسول اکرم (ص )، حضرت صدیقه ، امیرالمؤ منین ، و حسنین صلوات الله علیهم حضور داشته اند، جناب ام سلمه خودش از رسول اکرم صلى الله علیه و آله تقاضا مى کند که من نیز به جمع شما داخل بشوم و تحت کسا نزد شما خاندان رسالت قرار گیرم ؟ حضرت او را نهى کرد و فرمود: نه ، تو داخل نشو (وانت فى خیر) چون این آیه مخصوص است به ما پنج تن .
نام جماعتى از صحابه که شان نزول این آیه را به همین ترتیب نقل کرده اند و روایات آنها متواتر است به این شرح مى باشد:
سعدبن ابى وقاص - انس بن مالک - ابن عباس - ابوسعید خدرى - عمر بن ابوسلمه - واصلة بن اسقع - عبدالله بن جعفر - ابوحمرا هلال - عایشه - ام سلمه - ابوهریره - معقل بن یسار - ابوطفیل - جعفربن حبان - حبیره - ابوبرزه اسلمى - مقداد بن اسود.
روایاتى که صحابه مذکور نقل کرده اند، در این موضوع هم راى و هم سخن هستند که آیه شریه تطهیر در خانه ((ام سمله )) نازل شده ، و فقط درشان پنج تن بوده است و هیچیک از زنان پیغمبر(ص ) داخل این قضیه نیست ، و این مطلب از مسلمات است . غیر از حضرات صحابه ، تقریبا 300 نفر دیگر نیز این روایت را به همان ترتیب و با ذکر اینکه محل نزول آیه خانه ((ام سمله )) بوده است ، نقل کرده اند. و ما مشخصات این 300 نفر را که در قرون مختلفه مى زیسته اند بطور تقصیل در کتاب ((الغدیر)) شرح داده ایم .
تمام این 300 نفر نصوصى از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله نقل کرده اند، که بعد از نزول آیه تطهیر از حضرت پرسیده شد که این آیه شریفه در شان کیست ؟ حضرت فرمود: منم ، على ، فاطمه ، حسنین (علیهم السلام ).
پس با توجه به مطالب فوق ، جاى هیچگونه تردیدى نیست که حضرت صدیقه زهراء سلام الله علیها نیز مشمول آیه تطهیر است و در کلمه ((اهل البیت )) او نیز مراد مى باشد. گذشته از اینها، پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله ، براى اثبات و روشن شدن حقیقت امر کار بسیار جالبى کرده است که 9 نفر از صحابه آنرا نقل کرده اند، به این شرح که بعد از نزول این آیه ، حضرت رسول (ص )، هر روز (تا زمان وفاتش تقریبا)، هنگام خروج از منزل که براى اقامه نماز صبح به مسجد تشریف مى برد، قبل از نماز به در خانه حضرت صدیقه سلام الله علیها مى آمد و مى فرمود:
((السلام علیکم یا اهل البیت ، انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا))
((سلام بر شما اى اهل البیت ، بدرستیکه خدا اراده فرموده است که هر ناپاکى را از شما خاندان نبوت دور گرداند و شما را پاک و منزه نماید)).
راوى دیگرى مى گوید: من شش ماه در مدینه بودم و این جریان را هر روز مشاهده کردم ، راوى دیگر نقل مى کند: من نه ماه در مدینه توقف کردم و هر روز ناظر این صحنه بودم . راوى دیگر اظهار مى دارد: من 12 ماه در مدینه ساکن بودم و هر روز شاهد این روش پیامبر(ص ) بودم و این جریان تا آخرین روز زندگانى رسول اکرم صلى الله علیه و آله ادامه داشته است .

فاطمة الزهرا (تألیف علامه امینی)



:: برچسب‌ها: شناخت حضرت فاطمه
مردم بی بصیرت
نویسنده : حسن
جمعه 91/10/8
نظرات

بسم الله الرمن الرحیم

آن روز اگر مردم مدینه بصیرت داشتند دیگر کوچه مدینه شاهد صورت نیلی مادر نمی شد.

اگر مردم مدینه بجای خود ، صاحب خود را می دیدند  دیگر دست های خبیث ، صورت مادر را نیلی نمی کرد.

اگر ولایت را درک کرده بودند کسی جرأت نمی کرد راه بر مادر عالم ببندد ، جهانیان عزادار شوند.

اگر آنچه رسول خدا می فرمود را چون سلمان ها می پذیرفتند و عمل می کردند دیگر فدک امّ ابیها غصب نمی شد . وصیت رسول خدا را پایمال نمی کردند.

اگر مردم روز غدیر را دریافته بودند ، آتش درب خانه زهرا را لمس نمی کرد؛ کسی نبود که تازیانه بر بازوان مادر زند.

اگر ایمان به خدا و اطاعت از رسول خدا در دل های سیاه شان رسوخ کرده بود ، میخ درب خانه علی علیه السلام را به سینه مادر نمی نشاندند.

و اگر مردم مدینه ولایت مدار بودند کسی ناله های حضرت زهرا را نمی شنید و گریه هایش را نمی دید.



:: برچسب‌ها: حرفی از غمخانه
هنگام تولد فاطمه علیها سلام
نویسنده : حسن
شنبه 91/10/2
نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق علیه السلام می فرماید:

وقتی خدیجه علیها سلام، همسر رسول خدا صل الله علیه و آله شد، زنان او را ترک کردند و نزد او نمی رفتند و به او سلام نمی دادند و نمی گذاشتند زنی نزد او برود. و هنگامی که او فاطمه علیها سلام را باردار شد، از تنهائی به وحشت افتاد و بیتابی و اندوهش مایه نگرانی او شد.... .

اینگونه بود تا زمان وضع حمل فرا رسید. به زنان قریش و بنی هاشم پیغام داد که نزد من بیائید و از من چون زنان دیگر پذیرائی کنید. جواب دادند که تو در تزویج با محمد یتیم فقیر ابیطالب با ما مخالفت کردی بنابراین ما نزد تو نمی آئیم.

خدیجه علیها سلام از این جواب اندوهناک شد. در همین حال بود که چهار زن گندم گون بلند بالا مانند زنان بنی هاشم بر او وارد شدند و خدیجه علیها سلام از آنها ترسید. یکی از آنها گفت:

ای خدیجه! نگران نباش، ما فرستاده پروردگار و خواهران تو هستیم که نزد تو آمده ایم. من ساره ام و این آسیه، دختر مزاحم که رفیق تو در بهشت است، و این مریم، دختر عمران و این کلثوم، خواهر موسی بن عمران علیه السلام است. خدا ما را فرستاده که از تو مانند زنان پذیرائی کنیم.

« یکی سمت راستش نشست و یکی سمت چپش و سومی برابرش و چهارمی پشت سرش. پس فاطمه علیها سلام پاک و پاکیزه متولد شد... .»  (صدوق، اماملی/ص 594)

سلسله مباحث فاطمه شناسی 1، ص 43 - 42



:: برچسب‌ها: شناخت حضرت فاطمه


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آرشیو مطالب